Tell your ARTtale is een spel wat gespeeld kan worden binnen verschillende musea en
kunstinstellingen voor beeldende kunst. Het kan worden ingezet voor het vak CKV of tijdens een formeel of informeel bezoek aan het museum of kunstinstelling.
Het spel is tot stand gekomen vanuit mijn afstudeeronderzoek voor de Master Kunsteducatie, waarin is onderzocht hoe spelelementen een uitkomst kunnen bieden om de betrokkenheid en het kijken naar kunst bij museumbezoekers te bevorderen en de participatie binnen museumeducatie te vergroten.
Deze manier van educatie en onderwijs ontwerpen wordt ook wel ludo-didactiek genoemd. Binnen deze didactiek wordt gebruik gemaakt van ontwerpprincipes en methoden die ook gebruikt worden bij het ontwikkelen van games.
Je kunt met het spel elk museum of tentoonstellingsruimte voor beeldende kunst betreden ongeacht wat er te zien is.
Het spel duurt ongeveer anderhalf uur, langer mag altijd, korter is niet aan te raden, tenzij er met een klein groepje gespeeld wordt.
De speldoelen op een rijtje:
– zoveel mogelijk begrippen en gegevens verzamelen van kunstwerken;
– tekenvaardigheden uit de kast trekken om bonuspunten te scoren;
– alle gegevens van kunstwerk in een verhaal verwerken;
– zoveel mogelijk fantasie gebruiken om een origineel verhaal te maken;
– zo goed mogelijk samenwerken om de beste presentatie neer te zetten.
De leerdoelen in het spel:
– leren kijken naar beeldende kunst;
– kennismaken met elkaar en kunst;
– samenwerken;
– omschrijven wat je ziet;
– zelf betekenis geven aan kunst;
– laten beklijven van bekeken kunst;
– verhalen maken.
Bekijk de facebookpagina
Tell your arttale
Of download het onderzoek_EvadenHeijer